Петък, 14 Май 2021
           
Бизнес

Концесионерът на летище София няма да плаща концесионна такса през първите 10 години

  24.02.2021 18:34  
Концесионерът на летище София няма да плаща концесионна такса през първите 10 години

Концесионерът на летище "София" няма да плаща концесионна такса през първите 10 години на концесията, но ще ги плати през последните 10 години на договора с продължителност 35 години.

Искането е направено от концесионерът - обединението "СофКънект" заради пандемията. Решение по него все още няма, защото се чака положително становище от страна на Европейската комисия, но правителството е готово да го приеме. Това стана ясно от обясненията на министъра на транспорта Росен Желязков в парламента.

Той отговори на въпрос на лидера на БСП Корнелия Нинова до премиера Бойко Борисов. В декларация от името на групата на левицата, прочетена от парламентарната трибуна, Нинова попита Борисов дали е вярно, че концесионерът на столичното летище 10 години ще печели без да инвестира в него нито лев.

Договорът със "СофКънект"

На 22 юли 2020 г. правителството подписа договор за концесия на летище "София" с обединението "СофКънект". Заради пандемията договърт беше подписан не читири очи и журналисти не бяха поканени. Според него

За да настъпи началото на концесията е необходимо да бъдат изпълнени определени предварителни условията от всяка от страните по него в срок от 1 година – т.е. до 22 юли 2021 г.

Към настоящия момент голяма част от предварителните условия са изпълнени, твърди Росен Желязков. Концесионерът е осигурил финансирането на проекта. Комисията за защита на конкуренцията одобри сделката. Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация", която е националният независим и регулаторен орган в гражданското въздухоплаване, е разгледала и одобрила предложените документи, посочи транспортният министър. По думите му предстои издаването на удостоверения и лицензи.

Пандемията и промяна в условията

Вследствие на пандемията от коронавирус обаче настъпват промени в авиационния сектор, които засягат сериозно летищата и въздушните превозвачи, както и всички доставчици на услуги свързани с тях, заради драстичния спад на пътниците.

Така на 27 октомври миналата година концесионерът прави предложение за възстановяване на икономическия баланс на концесията. "То включва отлагане на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията, за последните 10 години от срока на концесията и съответната индексация", каза Росен Желязков.

Съгласно подписания договор всяка година "СофКънект" трябваше да плаща годишно концесионно възнаграждение в размер на по-голямата от двете суми - 24 542 010.30 евро или сумата, определена чрез прилагане на 32 % спрямо общия размер на общите приходи от концесията за съответната година от нея.

Друга промяна предложена от концесионера е увеличаване размера на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро, каза Росен Желязков

В същото време "СофКънект" потвърждава ангажимента си за плащане на авансовото концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. с ДДС, както и изграждането на нов терминал 3 до 10-ата година от срока на концесията, допълни Росен Желязков.

По думите му предложението на концесионера съдържа ангажименти на страните по договора всяка година да се прави мониторинг на ситуацията и до възстановяване на обемите от преди коронакризата, да се предприемат адекватни мерки за адаптиране на икономическия баланс на концесията.

В очакване на отговора от Брюксел

"Това предложение е предоставено на вниманието на Генерална дирекция "Конкуренция" на Европейската комисия и в момента очакваме решение на службите на ЕК по този въпрос", каза транспортният министър.

След като получи отговора от Брюксел той ще внесе доклад в Министерски съвет, с който ще направи предложение, което да бъде в посока възстановяване на икономическия баланс на концесията.

При положително решение от страна на ЕК има два подхода. Единият е какво се случва, ако България приеме предложението на концесионера и какво се случва, ако не го приеме, каза Желязков и посочи плюсовете и минусите на двата подхода.

Държавата се готви да одобри офертата на "СофКънект"

От изказването на Желязков стана ясно, че държавата приема отправената оферта от "СофКънект".

Аргументите - ако България се откаже от предложението,  няма да получи първоначалното концесионно плащане от 660 млн. лв. с ДДС, което трябва да бъде платено най-късно до 22 юли 2021 г, а това е сериозен приход в държавния бюджет, особено в пандемична ситуация, отбеляза Желязков. Тези пари ще се използват за погасяване на дълговете на БДЖ и закупуването на нов подвижен състав.

Освен това преките финансови приходи от първоначалното възнаграждение значително ще надхвърлят преките приходи от бюджета на настоящия летищен оператор. Общо за последните 20 години държавният оператор на летище "София" е платил на държавата под формата на дивидент  88 млн. лв., което разпределено за 20 години е по 4.5 млн. лв. годишно, посочи още Росен Желязков.

Ако се избере вариант за прекратяване на вече подписания договор за концесия на летище "София" тогава управлението и експлоатацията му ще останат в ръцете на държавата и правителството трябва да осигури средства за неговото развитие, каза транспортният министър. По думите му това може да стане с увеличаване на летищните такси, което ще направи летището неконкурентно. Така Желязков даде да се разбере, че ГЕРБ е за запазване на концесията на летището, макар и с отстъпки от страна на кабинета.

БСП са против концесионния договор

БСП е против отдаването на концесия летище "София" с аргумента, че то е от значение за националната сигурност на страната.

"Правителството сключи тази сделка и самодоволно се похвали колко е изгодна за страната", каза от своя страна Корнелия Нинова и се обърна с въпрос към премиера Бойко Борисов.

"Вярно ли е, че въпреки това потвърждение на ангажиментите Министерски съвет се готви да отложи изпълнението на задълженията на концесионера с 10 години, но не и на правата му, защото ако е така се получава следното: концесионерът ще влезе във владение, започва съкращаване на работници, ще се повишат летищните такси, които ще плащат пътниците. Ето защо края на октомври на 2020 г. изпълнителният директор на столичната аерогара издаде заповед. От нея става ясно, че такса пътник например по международна линия се увеличава от 7 евро на 11, което е над 60 %", каза още Нинова.

В началото на годината шефът на столичното летище Владимир Рапонджиев подаде оставка без да посочва мотиви за това. 

Според Нинова сега се оказва, че на практика държавата ще подари летището на инвеститор без той да има ангажимент да развива аеропорта и да инвестира в него през първите 10 години. Според отговора на Росен Желязков това не е вярно, защото "СофКънект" са потвърдили ангажимента си да построят терминал 3 до 10-тата година на концесията. Отлага се единствено плащането на таксата за първите 10 години на концесията.

Според трактовката на Нинова правителството прави нов подарък на концесионера, като отлага задълженията ѝ за още 10 години. Тя попита на колко малки фирми кабинетът е отложил задълженията заради коронавирус кризата.

"На нито една разбира се, но осигурявате на големите, на концесионерите, които в тази криза трябва да помагат - отлагане на задълженията. Какво се получава - на малките, на средните самоосигуряващите се българи да вземат кредити, на големите да увеличават таксите на хората и да не си плащат задълженията. На големите привилегии, на малките задължения и кредити", заяви Нинова.

"Ето този модел БСП иска да промени, в който скрито и задкулисно малцина се облагодетелстват...И още - промяната ще бъде такава - обектите от значение за национална сигурност няма да се отдават на концесия, както е в модерна и икономически развита Европа. Те ще се стопанисват и управляват от държавата без да се крадат, а приходите от тях ще се ползват от българските граждани",  каза лидерът на БСП.

"Знам, че не мога да ви спечеля за концесията. Вашата позиция винаги е била принципна и в този смисъл, бидейки последователна е достойна за уважение. Моята цел беше да дойда тук, да ви предоставя тези факти и да ви помоля да разсъждавате от висотата на амбициите си да участвате в управлението, за което концесията има изключително много предимства и нито един недостатък", каза Росен Желязков.