Съмнения и за политически подтекст за държавните бензиностанции

  21 Май 2020, 11:09     840      0

Снимка: mediapool.bg

Намерението на държавата да изгражда своя верига с до 100 бензиностанции като начин за засилване на конкуренцията и намаляване цените на горивата в страната, както и да е еталон за качество, продължава да среща критиките на икономисти, с които Mediapool се свърза за мнение дали това е полезен ход за петролния пазар у нас.

"Държавата е най-неспособният конкурент", смята Георги Ганев, икономист от Центъра за либерални стратегии  и част от Екипа за управленски алтернативи на "Демократична България".  Петър Ганев от Института за пазарна икономика отбеляза възможността държавата да се възползва от бъдещите бензиностанции за потушаване на протести и те да ѝ служат за политически цели, а бившият депутат от Реформаторския блок Петър Славов коментира, че пазарът на горивата може да функционира добре само при гарантиран свободен достъп до него и безкомпромисен антимонополен регулатор.

И тримата дадоха да се разбере, че не смятат хода с държавните бензиностанции за пазарен.

Кръвосмесителни отношения с монополистите

"Държавата е най-неспособният конкурент. Подобна компания би била крайно неефективна. Как се очаква тя да ценообразува? Не ми е ясно каква е целта на тази мярка, какво ще стане с Държавната петролна компания, когато целта бъде постигната и за кого ще са рисковете, ако тя изпадне в загуба", коментира Георги Ганев, който бе номиниран за член на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но не бе одобрен от управляващите.

 

"Не разбирам къде е проблемът с цените на горивата? Бензинът поевтинява. Ако на държавата нещо не ѝ харесва, тя може да намали данъците – акциз и ДДС, и крайната цена ще падне", допълни той.

Според него същото важи и за евентуалното влизане на държавата като оператор на данъчни складове, в каквито трябва да се превърнат петролните бази на Държавния резерв. "Вярваме ли, че днешната българска държава, която е в кръвосмесителни отношения с монополистите, ще се справи по-добре и ще гарантира по-малки злоупотреби със складовете от сегашните? Та, нали държавата е тази, която гарантира монополното положение и привилегиите на съответните играчи на пазара", посочи Георги Ганев пред Mediapool.

Опция за потушаване на протести

Според представителя на Института за пазарна икономика Петър Ганев държавата трябва да върви към повече контрол, измервателни уреди и т. н., за да се постигне намаляване на контрабандата, както прави това при цигарите.

Той признава, че в момента липсва достатъчно конкуренция на пазара и причината е в данъчните складове, които трябва да бъдат отворени за всички играчи, каквато цел си поставя и правителството с прехвърлянето на базите на Държавния резерв за управление от бъдещата Държавна петролна компания.

Петър Ганев смята, че ако държавата успее да гарантира достъп на всички доставчици на горива до държавните и данъчните складове, няма никаква необходимост да изгражда своя верига от бензиностанции.

"Изграждането на подобна мрежа е скъпо. Тя няма силно да повлияе на пазара и няма да доведе до голяма разлика в цените. Много е вероятно да е неефективна и, ако се стигне до загуби, те ще трябва да се покриват от данъкоплатеца", коментира той пред Mediapool.

"От друга страна, подобна компания може да се използва политически, за краткосрочни решения, например за намаляване на цените временно с цел потушаване на напрежението в обществото при протести", допуска икономистът.

"Действително през последните години има тенденция към завръщане на държавния капитализъм. И докато например ВиК холдингът се прави в сектор, в който предприятията са преобладаващо държавни и общински, е много странно държавата тепърва да навлиза на пазар с частни играчи", допълни Петър Ганев.

Ефективна КЗК е по-добре от държавна петролна компания

"В ЕС ниски цени на горива са постигнати с реална конкуренция и ефективни регулаторни органи, а не с държавно участие на пазара", заяви пред Mediapool депутатът от предишния парламент Петър Славов.

"Изкривяванията на пазара на горива в България не са от вчера, но сякаш до вчера държавните институции и особено КЗК си затваряха очите - както за наличието на такъв проблем, така и за възможните решения. Предлаганото от властта създаване на поредната компания мастодонт от типа на мега-ВиК-то, създадено неотдавна, която ще харчи непрозрачно парите на данъкоплатеца, няма да реши проблема – само и единствено реалната конкуренция, свободният достъп до пазара на горива и ефективни и безкомпромисни държавни регулатори към монополните и картелни злоупотреби, могат да направят това", смята той.

Според него създаването на Държавна петролна компания и заявката за изграждането на 100 държавни бензиностанции ще трае години и без други мерки само ще отмести за пореден път фокуса от липсата на всякаква ефективност в антикартелната дейност на КЗК в този сегмент, за разлика от приноса на комисията в сферата на лингвистиката със словесни еквилибристики от типа на "наличие на ценови паралелизъм".

Славов посочи, че темата за смущаващите диспропорции на петролния пазара е била повдиган неведнъж от него и колегите му в в 43-ото НС  Методи Андреев и Мартин Димитров още от 2015 г.  Припомни и за съдебната битка с Министерството не финансите за предоставяне на данните за собствениците на данъчните складове, от които през април 2017 г. стана ясно, че има свъхконцентрация на собственост при една корпоративна група е налице и тя контролира над 90% от складовите капацитети при бензините и над 80% при дизела. 

"Интересно, как тогава тези данни за МФ не бяха притеснителни, а на пресконференцията на 18 май 2020 г., при по-ниска концентрация на собственост от порядъка на 78% от складовите капацитети, министърът заяви, че били силно притеснени от тези данни?!", чуди се Славов.

Според него истинските и трайни решения на проблемите на пазара на горивата у нас минават пред отпадане на дискриминацията за малките бензиностанции в ЗДДС за двойно обезпечаване на дължимия размер на този данък и "прекратяване на геноцида срещу тях с въвеждане на неизпълними финансови и технически изисквания в т.нар. "картелен закон за горивата", приет скандално от сегашния парламент"

Славов смята, че трябва да има ясен регламент за достъпа до данъчните складове за горива, като собствениците/операторите им бъдат задължени като часто от ежемесечните декларации за размера на акциза, да декларират и свободните склаводи капацитети с оглед недопускане ограничаване на достъпа до тях. Според него трябва да са публични цените за наеми и ползването на техните капацитети. Смята за необходим механизъм за краткосрочна държавна намеса, както при предоставянето на наемни обеми при данъчните складове за горива, така и на пазара на дребно при създадени изкуствено завишени и непазарни цени, на база наличностите в Държавния резерв и при ясна пазарна процедура. Славов припомня и отдавна направеното предложение за сключване на споразумения със съседните на България страни от ЕС, като се разреши използването на лицензирани данъчни и акцизни складове в тях.

"Всички гореспоменати законодателни предложения са правени в периода 2015-2018 г., като НЕ се извиняваме на министъра на финансите, че сме изпреварили  неговите констатации и "открития" от 18 май и вероятно разваляме ефекта на "откривател на топлата вода".  Всъщност въпросът е: Защо не още тогава, а чак сега и кой ще компенсира гражданите и бизнеса за годините наред плащани завишени и непазарни цени на горивата?!", пита Славов. mediapool.bg